top of page

Holistisch tekenen

Wat is dat nou, holistisch tekenen. Een vraag die ik vaak hoor.


Bij het holistisch tekenen wordt uitgegaan van de mens als één geheel van denken, voelen en willen. Vaak is de balans hiervan verstoord. Tijdens het tekenen worden deze gebieden aangesproken. Het kan gebeuren dat er tijdens het tekenen allerlei gevoelens naar de oppervlakte komen.

Je hoeft hiervoor echt niet te kunnen tekenen. Het gaat erom wat en hoe je tekent. Ik geef vaak een opdracht en dan ga je aan de slag. Meestal beginnen we met lichaamswerk wat kan bestaan uit een meditatie, een stuk uit een boek lezen, bewegingsoefeningen etc. Dit is altijd afgestemd op de opdracht. Zelfs in een eenvoudige tekening zitten een hele boel dingen waar aan gewerkt wordt zonder dat de kinderen het echt door hebben.


Neem bijvoorbeeld deze tekening. Deze is net gemaakt voor de kerst in groep 3. We zijn begonnen met alle dingen die je niet leuk vindt eruit te krassen. Voor elk niet leuke ding een kleur. Toen alles eruit gekrast was voelde de kinderen zich echt opgeluchter. Dit hebben we toen kapot gescheurd. Altijd een momentje voor de kinderen maar als je uitlegt dat je overal van leert en het als voeding voor de boom wordt gebruikt dan snappen ze het. Iets negatiefs is altijd om te zetten naar iets positiefs. De bodem hebben we op een groter vel geplakt en toen zijn ze met 2 handen tegelijk de boom gaan tekenen. Dit is een hele fijne oefening om de hersenhelften te laten samenwerken. Zo komt er balans en rust. De stam zorgt voor verbinding tussen hemel en aarde. Zo kun je beter bij jezelf komen. Daarna hebben we een gesprekje gehad met de klas over de tijd rondom kerst. En in dat gesprek kwamen de kinderen ook op wensen mogen doen. De klas mocht een wens maken en deze in de boom hangen. Tuurlijk heb ik uitgelegd dat als je er thuis een lichtje/kaarsje bij aandoet er licht op jouw wens komt en deze misschien wel uitkomt.


En zo zie je..... holistisch tekenen is helemaal niet moeilijk maar juist leerzaam.

14 weergaven0 opmerkingen
bottom of page